Snorkelen @ The Great Barrier Reef

15 december 2014 - Hamilton Island, Australië

Terwijl ik dit verhaal schrijf, zitten we lekker in een 4 sterren hotel op Hamilton Island, 1 van de 74 eilanden van Whitsundays. Nog steeds boven de 30 graden elke dag en het blijkt dat we elke keer de heftige regenbuien overdags ontlopen. Heerlijk genieten dus.

Zaterdag 6 december: Terwijl de kinderen in Nederland nog aan het nagenieten zijn van alles wat de Sint ze heeft gebracht, staan wij weer vroeg op om een mooie rit te maken van Port Douglas, via Mareeba en Kuranda naar Cairns. Onderweg was het outback achtig en vele termiethopen gezien. Joyce en Jan hebben ook een tiental kangoeroes gezien op de weg, weliswaar niet meer levend, maar toch....In Mareeba een tussenstop gemaakt om te lunchen, waar Jan bomen vol vleermuizen ontdekte, niet normaal hoeveel het er waren. Bij het wegrijden werden we aan de kant gezet door de politie. Ze wilden weten of er achterin het busje wel een gordel zat en Jan moest een blaastest doen. Jan was uiteraard geslaagd en helaas komen we niet bij de Australische wegmisbruikers ;). In Kuranda aangekomen, hebben we een wandeling gemaakt naar de waterval. Doordat het al maanden niet geregend had daar, viel er niet veel water, maar alsnog indrukwekkend. Grappige is dat je in elke National Park loslopende kalkoenen ziet. Komt goed uit met Kerst voor de deur. Uiteindelijk doorgereden naar Cairns en de reeftrip geboekt voor de volgende dag. Lekker snorkelen in de Great Barrier Reef!!!. Daarna naar een camping gereden en voor 2 nachten geboekt. We kregen kinderkorting voor Jan, waarom weten we ook niet, maar scheelde weer een paar tientjes :).. Heerlijk het zwembad ingedoken en voor de eerste keer weer normaal kunnen douchen. Veel kaketoe,s in de bomen hier. 's Avonds terwijl we aan het koken waren in de camping kitchen ( keukens staan in de buitenlucht met uiteraard bbq's, warmteplaten en gootstenen, maar wel overdekt). begon het te stortregenen, echt heftig. Binnen no time stond de camping onder water en konden we alleen nog staand onze eten opeten, aangezien het helemaal inregende. Uiteindelijk werd het minder en liepen we tot onze enkels in het water naar onze campervan.
Zondag 7 December 2014: Vandaag weer vroeg op, aangezien we om 07:00 werden opgepikt. Gelukkig was het vannacht alweer gestopt met regenen en hadden we weer een stralende zon die ons toelachte. Bleek dat onze boot geannuleerd was en dat we op de all inclusive boot werden gezet, zonder extra kosten. Wat een geluk weer!! Wij hadden 99 dollar pp betaald en deze was 189 dollar pp. Heerlijk die meevallers. Onderwater camera's gekocht en hop op de boot. Bij de eerste reef, zagen we vanaf de boot al grote schildpadden. Tijdens het snorkelen helaas niet gezien, maar wel mooie koralen en verscheidene vissen van klein naar beetje angstig groot haha. ! grote soort heeft zelfs een grote , wat lijkt, voortand uitsteken, beel apart. Aangezien Joyce last kreeg van hyperventilatie, werd ze door 1 van de bootmernsen op een reddingsboei rondgeleid door het water, waardoor ze mooi wel een rifhaai heeft gezien. Daarna op de boot gelunched en doorgegaan naar de tweede rif. Bij de tweede rif nog veel mooiere, aparte koraal gezien en Jan en ik zijn professioneel op de foto gezet onderwater. Deze foto uiteraard gekocht alhoewel Jan er niet heel blij mee was. Tijdens de hele snorkelperiode is zijn stingsuit (heel veel giftige kwallen in de deze tijd vh jaar, vandaar dat we die aan moesten) 1 keer losgegaan en dat was juist wanneer we op de foto gingen, heel charmant haha. Op de terugweg alleen op de sundeck gezeten en rond half 5 waren we weer terug. Maandag 8 December 2014: Vandaag via Yungaburra en Millaa Millaa naar Innisfail gereden. Bij Yungaburra stond een onwijs grote Fig Tree, ook wel de Curtain fig tree genoemd. Deze groeit om een andere boom heen totdat deze sterft en omvalt tegen een andere boom.Daarna gaat deze Fig Tree weer verder met de andere boom, waardoor alsware een gordijn wort gevormd om de bomen heen. Ook weer indrukwekkend. Daarna zijn we bij de dinnerfalls en The Crater gestopt. Onderweg eerste (baby) slang gespot. We durfde er niet langs te lopen, dus Jan besloot een heel grote tak te pakken om m te verjagen. Terwijl Jan noig aan het klungelen was met de tak, kwam er een ozzie met z'n twee zoontjes en die verjaagde de slang, door er gewoon naar toe te lopen haha. Doorgelopen naar de krater, waarvan ze tot nu toe nog steeds niet weten hoe die is ontstaan. Het water in de krater ziet erook groenig uit, apart weer. Daarna naar de falls gelopen, was niet heel indrukwekkend, ook weer door de droogte.. Doorgereden naar Millaa Millaa, waar een ronde was van 3 watervallen. We hebben er twee bekeken, waarvan er 1 wel heel mooi was, daar zwommen ook mensen en was een fotosessie aan de gang voor een trouwkoppel.. Uite4indelijk voor Innisfail een driver reviver gevonden, parkeerplek langs de weg met bbq's, picknicktafels en in het hoogseizoen is de toko open voor gratis thee/koffie en biscuits. Mooie slaapplek. Veel kikkers( Jan per ongeluk nog kokend heet water over gegooid, toen hij spaghetti aan het afgieten was in een goot, daarna meteen fles koud water, ze leefden nog gelukkig). , gekko's en heeeeel veel vliegjes waar de lichten brandden. Nog een tijd met een ozzie gepraat, die onze stroopwafels ontzettend smakelijk vind : ).

Dinsdag 9 December 2014:

Aangezien er geen douches waren, hadden we de tuinslang aangesloten op de vele kraantjes daar en ons lekker daaronder afgespoeld. Toen Innisfail ingereden om aan de haven lekker te ontbijten. Heb toen meteen onze rentalcar company gebeld, aangezien onze koelkast het alleen doet, wanneer we rijden. We werden toen doorgestuurd naar een garage, waar we de hele dag op een nieuwe accu hebben moeten wachten. Ondertussen kennisgemaakt met het zoontje van de baas, de 7 jarige Sean. Grappig mannetje, die even in Jan z'n oor fluisterde dat hij een keer stiekem met de pistool van zijn vader had geschoten. Ik dacht dat zulke dingen alleen in Amerika gebeurde. Einde van de dag gelukkig weer een koelkast die het dag en nacht doet en terug naar de driver reviver om wraps te maken en vervolgens weer te gaan slapen.

Woesndag 10 December 2014.

Eerste wandelende tak gespot. Jan ging naar het toilet en zag m op de muur zitten  en hij is echt giga!!!!. Toen Joyce wakker werd was haar bovenkant van de neus een beetje opgezwollen,In het begin dachten we niks aan de hand, maar toen we bij Mission Beach aankwamen en ze haar zonnenbril afzette was haar bovenkant van de neus zo opgezwollen dat ze eruit zag als een papegaai. We vonden het toen toch wel een beetje eng en zijn naar een medical centre gereden. Blijkbaar hield ze vocht vast (wat Jan ook al een week heeft in z'n voet) en heeft ze daar medicijnen voor gekregen. (Gelukkig gaat het nu weer goed). Mission Beach vonden we ondanks alle goede recensies helemaal niks aan en zijn snel doorgegreden naar Ingham waar we een camping hebben gevonden om te overnachten. Lekker gezwommen, was gedaan, gegeten en naar bed na onze dagelijkse drankje. Jan is nog wel gestoken door een raar groot beest in zijn wijsteen. Later wel ontstoken geweest, maar gaat volgens mij nu wel weer goed, teen zit er nog aan.

1. Shrek:
    16 december 2014
    Niiiiiice!! Mis alleen de onderwaterfoto van jullie waar Jan zocharmant op staat :P
  2. Karin:
    19 december 2014
    Leest weer allemaal heerlijk weg, jullie hebben het erg leuk. Jullie hebben het nog druk in je vakantie
    Alles weer goed met de vochthuishouding van Jan en Joyce?
    Nou mop, geniet ze en veel plezier groetjes aan Jan en Joyce.
  3. Kunstoma:
    20 december 2014
    Heel fijn om met jullie mee ter kunnen reizen. Wens jullie bij
    deze een goede Kerst en alle goeds voor 2015.
    Hartelijke groeten, kunstoma