Cambodja en de killing fields

3 februari 2015 - Siem Reap, Cambodja

Vrijdag 9 Januari 2015

Vanaf Melbourne de vlucht naar Hong Kong gepakt, gelukkig waren er 2 plekken voor mij met beenruimte vrij en mocht ik daar gratis plaatsnemen, heerlijk. Helaas hadden we tijdens de vlucht veel last van turbulentie en luchtzakken, maar gelukkig na veel angst en zweet toch veilig aangekomen op Hong Kong, waar ik midden in de nacht 10 1/2 uur moest wachten op m'n vlucht naar Cambodja, Phnom Penh. Heb af en toe wat kunnen slapen op de bankjes (wat meerdere reizigers doen :) ) en de tijd ging aardig snel daardoor.'s Morgens na een veel betere vlucht dan eindelijk aangekomen in Phnom Penh. Taxi's zijn hier niet echt, maar tuk tuks des te meer. Voor 7 dollar de Tuk Tuk gepakt die me naar m'n guesthouse bracht 30 min verderop. Niet dat de afstand zo heel groot was, maar het verkeer hier......geen woorden voor, nou ja, we houden het maar op georganiseerde chaos, hahaha.Overal tuk tuks en vooral veel motorbikes!. Je kan het niet eens vergelijken met de fietsers in Nederland, zoveel zijn het er. Iedereen rijdt door elkaar, rechts en links, stoplichten houden ze zich niet echt aan, maar al met al....het werkt! Iedereen is geduldig, geen agressie, wordt alleen getoeterd om te waarschuwen dat je eraan komt. Eerste indruk: Georganiseerde chaos, stank (hier dragen veel mensen een mondkapje, ik kreeg er zelfs 1 van een tuk tuk driver.) en vuil op de straat, want prullenbakken zijn hier schaars denk ik en ach, wie gebruikt ze hier nou..Dat is wel even wennen wanneer je van zo'n schoon land als Australie naar zo'n land gaat als Cambodja. Ze vervoeren hier ook echt alles op hun motorbike, je kan het zo gek nog niet bedenken of het gaat achterop. 4 mensen op 1 scooter??, normaalste zaak van de wereld, zelfst 2 volwassenene, 1 kind en een baby, hahaha. Uiteindelijk bij m'n Guesthouse Alibi aangekomen welke gerund wordt door een fransman. Het lag in een klein steegje, maar guesthouse zelf was aardig groot met een leuk terras, goede en schone kamers en vriendelijk personeel. a een douche te hebben genomen, ben ik als eerst naar het paleis gegaan, welke op 3 min lopen afstand was, heerlijk, helemaal omdat je helemaal bedekt moet zijn en ik het dus snikheet had in m'n lange broek en vest..... De entree was 6 dollar (1 euro = ongeveer 1,21 USD)..Ja, hier in Cambodja betaal je voornamelijk met US dollars en af en toe krijg je wisselgeld in Riel terug, maar deze moet je opmaken voordat je vertrekt, want je kan ze nergens inwisselen. (4000 riel = 1 dollar). Het koninklijke paleis bestaat uit meerdere gebouwen en alleen het gedeelte waar de koning verblijft, is niet te bezoeken. De zilveren Pagode vond ik zelf het meest indrukwekkend, maar ik denk niet dat ik de enige ben :). De zilveren Pagode wordt zo genoemd, omdat de vloer uit 5329 tegels van zilver bestaat.. In de Pagode zijn ook veel Boeddhabeelden te zien die van puur goud gemaakt zijn en ingezet met diamanten. Helaas mochten we geen foto's van de binnenkant maken, ahhhhh. Na het paleis ben ik naar de Central market gegaan, dat is een grote binnenmarkt met heel veel zilveren sieraden en kleding.Aangezien ik m'n handtasje in OZ had weggegooid (was niet meer te gebruiken), was ik dus op zoek naar een simpele zwarte handtas. Uiteindelijk gevonden, 15 dollar betaald en bij terugkomst in m'n guesthouse zag ik aan de binnenkant Chanel staan...Uhhhhhh Oeps o ja, Zuidoostazie,  veel nepkleding en tasjes, volgende keer beter opletten. Natuurlijk is 15 dollar ook te veel voor een land als dit, maar ik moet er nog even inkomen om af te dingen. Geef mij maar gewoon fixed prices hoor. In ieder geval, vanaf de central market ben ik naar m'n guesthouse gelopen over de boulevard langs de rivier, waar ik op een gegeven moment moest oversteken.....oversteken??? Onmogelijk hier, met al die motorbikes, er is geen gaatje te vinden hier. Uiteindelijk de eerste stap gezet en met kleine stappen de weg op gegaan. Ze stoppen niet, maar ze gaan langzamer rijden en om je heen, in het begin doodeng, maar je went eraan, zelfde geldt ook in Vietnam......in Nederland wordt het dus weer oppassen geblazen dat ik dus niet zomaar de weg oversteek terwijl er verkeer aankomt hahaha.

Zondag 11 Januari 2015

Eerst ontbeten in het Guesthouse, aangezien dit inclusief is. Lekkere baquettes (Cambodja was een franse kolonie, ook ne als Vietnam) ,et ei, of Jam, thee en vers fruit, goed om de dag mee te beginnen. Om 10:00 de tuk tuk genomen naar de killing fields, voor wie geen idee heeft wat dat is klink op de volgende link voor een beetje geschiedenis http://www.cambodiasite.nl/polpot.htm. The killingfields, hier werden dus in drie jaar tijd miljoenen mensen vermoord door hun eigen leider. Je betaalde 6 dollar voor de entree waarbij de audiotour in je eigen taal inclusief was. Er is een route uitgezet en bij elk punt kun je je audiotour aanzetten voor informatie, heel indrukwekkend. Je zag de massagraven, de boom waar ze kleine kinderen en baby's hun hoofd tegenaan knalden net zolang tot ze overleden, ze vonden na 1978 zelfs nog hersenresten op de boom, verschrikkelijk...(Ze gebruikten geen kogels, want die waren te duur). Ook zag je de boom waar ze toendertijd geluidsboxen inhingen en de muziek zo luid zette, zodat ze het geschreeuw van de gemartelden niet konden horen. Een andere manier was de keel door te snijden, zodat ze niet meer konden schreeuwen om ze vervolgens weer verder te martelen tot de dood.Er is ook een monument waar de schedels van de overledenen in liggen. Aangezien het monument al snel vol was, hebben ze besloten om de rest in de graven te laten liggen. Bizar, verschrikkelijk, afschuwelijk en ondenkbaar wat hier allemaal gebeurd moet zijn. Toch wel een beetje van slag na m'n tour liep ik terug naar de tuk tuk driver, genaamd Chea, die nog netjes stond te wachten. Ik vertelde hoe ontzet ik was en hoe verschrikkelijk dit moet zijn geweest, begint ie keihard te lachen en jaja te zeggen....uhmmmm ok. Na te hebben gelunched met de beste man reed hij me naar de shooting range en heb ik daar met een M4 geschoten (aanvalsgeweer van de US army). Beetje tegenstrijdig met wat ik net heb gezien en gehoord, maar dit land zit vol tegenstrijdigheden, dus why not :).

Maandag 12 Januari

Vandaag niet heel veel gedaan, beetje door de stad heen geslenterd, met een engelsman gepraat die hier woont en een verse bananashake op straat gehaald. 's Avonds in een restaurantje werd ik vergezeld door een duitse man die vanaf Thailand was komen fietsen....wow really!!!. Blijkt dat hij vaker naar bepaalde delen van de wereld gaat en door de landen heen fietst, Zo heeft hij Zuid Amerika gedaan, Nieuw Zeeland en meerdere landen in Azie. Indrukwekkende verhalen gehoord.

Dinsdag 13 Januari 2015

De stad was ik wel weer zat, dus ben met een minivan naar Sihanouk ville gereden, waar de stranden liggen :). Sihanouk was de vroegere koning die in 2012 is overleden. Rit met de minivan was een hel, want ze rijden als idioten hier, inhalen terwijl er vrachtwagens of ander verkeer aankomt, but somehow we made it. Ouder engels echtpaar achter me was ook echt niet amused. Uiteindelijk levend en wel in Sihanouk ville aangekomen en bij m'n guesthouse afgedropt. Grootste fout van mij was dat ik een guesthouse in Down Town had geboekt, terwijl het bruisende leven bij de stranden is.....oeps, volgende keer beter onderzoeken. Aangezien ik geen goed gevoel heb bij Cambodja, besloot ik maar om meteen een busticket en visum voor Vietnam te regelen voor over 2 dagen. Daarna lekker naar het strand gegaan en heerlijk gezwommen, hier voelde ik me weer ff echt op vakantie. Cambodjaanse vrouwen komen constant langs met fruit, manicure, pedicure of massage. Aangezien het hier geen drol kost heb ik maar een pedicure gedaan, mocht ook wel na ruim 5 weken op slippers te lopen :P.Nog een meid uit Belarus ontmoet (ligt naast Polen, boven Ukraine) en daar de rest van de middag mee gekletst. 's Avonds heb ik wat gegeten bij 1 van de vele strandtenten en daarna naar een barretje gegaan waar live muziek was, gezellig.

Woensdag 14 Januari 2015

Vandaag om 11:00 al lekker naar het strand gegaan, waar ik eerst heb ontbeten. Daarna hele dag gezwommen, gezont en fruit gegeten :P Heerlijk relaxed dagje dus. Om 17:00 terug naar de stad gegaan om m'n paspoort met visum voor Vietnam weer op te halen. Onderweg naar m'n guesthouse schrok ik me echter wild, tussen het vuil door schoten twee giga ratten (leken wel katten) weg, iehhhhhhh, OMG, ik moet hier echt weg hahaha. Gelukkig morgenochtend om 07:00 gaat m'n bus naar Ho Chi Minh (voorheen Saigon), Vietnam.!!

Foto's en video's gaan nu allemaal in het mapje algemeen, aangezien ik geen nieuwe map meer kan aanmaken.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade