Fraser Island en Australia Zoo (Steve Irwin Zoo)

10 januari 2015 - Brisbane, Australië

Vrijdag 19 december
Joyce heeft vandaag voor het eerst gereden en dat ging hartstikke goed. Bij Hervey Bay zijn we gestopt en hebben we voor 2 nachten geboekt bij YHA camping en meteen een dagtrip voor morgen naar Fraser Island. Jan is helemaal in z'n sas, aangezien er weer volop eenden zijn op de camping (ook hele dikke, denk dat het amerikaanse eenden zijn :P). Tevens loopt er ook een pauw, een kalkoen en kippen rond. Dan denk je alle dieren wel gehad te hebben, totdat Jan 's avonds vanaf de toiletten komt aangerend en lichtelijk in paniek ons roept om iets te bekijken. Terwijl hij bij de toiletten vandaan liep, schoot er iets omhoog in de boom. Toen we aankwamen zagen we inderdaad een beest in de boom en het bleek een possum te zijn, superleuk!! Uiteraard foto's gemaakt, al zal het beest wel blind zijn geworden na al die flitsen, oeps. Ze waren trouwens met z'n tweeen.
Volgende dag werden we om 07:30 opgehaald door de bus die ons naar de ferry bracht. Op de ferry zagen we in de verte nog dolfijnen springen, maar helaas te snel om een goede foto te kunnen maken :(. In ieder geval een leuk begin van de dag. Eenmaal op Fraser Island sprongen we op een 4x4 bus. De buschauffeur stelde aan Jan voor dat hij naast hem kon zitten, vanwege z'n lange benen, maar Jan bedankte hem vriendelijk. Uiteraard zag ik m'n kans schoon en mocht ik voorin zitten, perfecte plek, super uitzicht :D. Eerste reden we door de bush wat aardig hobbelig was, door elkaar geschud werd je wel in de bus haha. We stopten als eerst bij de Wangoolba Creek waar we een rondleiding kregen en er verteld werd over de bomen en een bepaald insect die in de bomen leeft (naam weet ik niet meer). Beesten produceren samen zoveel geluid, dat de gids af en toe moest stoppen met praten. Blijkt ook dat die beesten maar 2 weken leven. Heb een foto gemaakt van een cocon vn dat insect. Daarna reden we vanuit de bush het strand op, magisch weer (FraserIsland is het grootste zandeiland ter wereld en Unesco erfgoed). Halverwege stopte de bus, zodat we tegen betaling een rondvlucht boven het iland konden doen, maar op 4 mensen na, deed niemand dat (vliegtuig was echt superklein). Bij de pineaccles (rotsformatie) zijn we ook even gestopt om foto's te maken om vervolgens door te rijden naar het scheepswrak wat op het strand ligt. Foto's gemaakt en weer door. Eli's Creek was de volgende stop, Ijskoud water, maar wanneer je via een houten brug naar achteren loopt, ging je mee in een kleine stroomversnelling, wel grappig, niet spectaculair. Lekker even zonnen en toen weer de bus in op weg om te gaan lunchen. Lunch was goed verzorgd, lopend buffet met aardig wat variatie. Raakten nog in gesprek met nederlanders uit het oosten. Hun dochter werkt nu aan de oostkust. Toen ik vroeg hoe ze Australie vonden, zei de man, ik zie nou niet echt wat Australisch hier.... uhhhh say what??? Ik noemde de kangoeroes, gratis barbeques overal, driver reviver, possums tc. O ja dat was ook zo, hahaha droge oosterlingen. Na de lunch dan eindelijk naar Lake McKenzie, een meer met witte strand en helderblauw water. Het zand is ook erg goed voor de huid, dus we hebben lekker zitten schrubben, haha. Stond weer verbaasd hoe mooi het was. Dit was dan weer Fraser Island, niet zo geweldig als 6 jaar geleden toen we zelf met een 4x4 mochten rijden, groep jongeren, 2 nachten en op Australian day, maar zeker wel de moeite waard.
Zondag 21 December zijn we doorgereden naar Noosa Heads, ontzettend leuke badplaats, maar ook gigaduur. Hebben daar wat rondgelopen en een drankje gedaan voor het strand en toen maar verder gereden richting Australian Zoo, want daar wilde Joyce heen op haar verjaardag. Toen we de Steve Irwin way opreden, zagen we meteen een gratis kampeerplaats en hadden een mooi plekje. Net op tijd ook, want er kwamen er steeds meer campervans bij. Helaas was het geluk van korte duur toen Joyce naar het toilet ging. Buiten het feit dat het biotoiletten zijn' blijkt dat sommigen mensen niet weten hoe ze een toilet moeten gebruiken. Ik zal jullie de verdere details besparen, maar laten we zeggen dat de pot niet meer wit was....... Na het eten dus doorgereden en nog geen 10 min later een nog betere kampeerplek gevonden met toiletten die gewoon naar zeep roken, hahaha, een nog onbekende plek voor andere kampeerders dus.
Maandag 22 December: Vandaag is Joyce 24 geworden en om dat te vieren zijn we naar Australian Zoo geweest. Joyce kreeg een mooie verjaardagsbutton op van de zoo, haha en zo konden we het park door.Uiteraard vele dieren gezien, slangen, krokodillen, enoes, Cassowary, Tasmanian Devil, Dingo, Kamelen, Giraf, neushoorn, koala,s, tijger en noem maar op. Ook kan je daar kangoeroes voeren, wat we hebben gedaan en tegenbetaling zijn we op de foto geweest met een echte Cheeta. Jan en Joyce konden best lang bij dat beest staan, maar het volgende koppel was wel heel snel klaar. Toen kon ik op de foto met hem/haar. Beest gromde wat toen ik op de foto moest, maar gelukkig is de angst niet af te lezen hahaha. Ik moest ook snel weg, want het beest begon z'n interesse te verliezen, volgens de verzorgen, uhhhm ok, wegwezen dan maar. Bleek later dat ie alleen bij mij gromde en niet bij J&J, brrrr. Na de zoo zijn we nog even naar het opvang/ziekenhuis geweest wat er naast zit. Iedereen kan daar gewonde wildlife naar toe brengen. Zielig om te zien hoor. Uiteindelijk doorgereden naar Brisbane waar we uit eten zijn geweest. Wat een leuke bruisende stad is dat zeg. Tot 22:00 daar gebleven en toen op zoek naar een slaapplek. Tsja vind die maar rond zo'n grote stad. Na drie uur te hebben rondgereden, wildgeplast, paar keer spookgereden (vermoeidheid???) vonden we dan eindelijk een plekje langs een doorgaande weg. Toen ik de camper uitstapte, hoorde ik wat hondentekeer gaan en concentreerde me waar het vandaan kwam. Ik vond het wel echt dichtbij komen, dus sprong ik via de schuifdeur weer de camper in. Jan stond nog buiten, maar opeens sprong hij toch ook het busje in en schoof de deur snel dicht, hahaha. Uhhmmm, ja toch maar niet hier slapen dan. Gelukkig even verderop stond een vrachtwagen, waar we onze campervan voor hebben gezet en zijn gaan slapen. We waren gebroken.